torstai 22. kesäkuuta 2017

Kesäloma on koululaisen parasta aikaa



Sanni Okkonen

Kesäloma koittaa pian. Toisille kesäloma merkitsee täydellistä lomailua ja rankasta kouluvuodesta toipumista. Toisille se sen sijaan merkitsee ylioppilaskirjoituksiin lukemista, töissä käymistä sekä aikaisia herätyksiä.


Kesälomalla etenkin nuorille tarjoutuu mahdollisuus nähdä pintaraapaisu työelämästä. Etenkin lukiolaisnuorille tämä olisi tärkeää, sillä lukion kautta ei tarjoudu mahdollisuuksia työharjoitteluun, joita sen sijaan ammattikoulu tarjoaa opiskelijoilleen. Ammattikouluissa työssäoppimiset kuuluvat opintoihin, joten saman ikäisillä ammattikoululaisilla on lähes aina enemmän työkokemusta kuin lukiolaisella.

Kuva otettu viime kesänä Lapualta, Etelä-Pohjanmaalta.




Haastattelin muutamaa kaveriani heidän kesätyösuunnitelmistaan. Ilmi kävi mm. se, että muutama oli onnistunut pääsemään kesätöihin kaupungille, mutta useampi oli saanut töitä yksityisiltä toimijoilta. Etenkin 18 vuotta täyttäneistä kolme kertoi, että heidät on valittu kaupan kassalle kesälomaksi. Muita suurempia työnantajia nuorille ovat urheiluseurat ja harrastusryhmät, joissa he ovat itse olleet.



Kesätyö on loistava mahdollisuus tienata omaa rahaa, jolla pystyy kustantamaan itsenäisesti menojaan, eikä nuoren tarvitse olla taloudellisesti niin
riippuvainen omasta vanhemmastaan. Kesätyöstä saadut rahat voi käyttää asioihin, joita itse haluaa tehdä, mikä omalta osaltaan lisää vastuullisuutta.


 Monella perheellä on kesälomaperinteitä, kuten juhannuksena mökkeily ja grillaus. Useat myös lähtevät ulkomaille. Haastattelin kolmea kaveriani  ja kysyin heidän kesälomastaan ja erityisesti kesälomaa koskevista suunnitelmista.


Hei, mitä aiot tehdä kesällä?

Johanna: Töitä pari kertaa viikossa, mennä Lontooseen sekä tehdä road tripin
Emmi: Vietän aikaa kavereideni kanssa sekä olen töissä
Rosa: Pelaan koripalloa, otan aurinkoa sekä uin


Kuinka paljon aiot miettiä kouluhommia lomalla?

Johanna: Luen ylppäreihin aika paljon, ei muuta
Emmi: Jonkin verran, luen syksyllä olevaan terveystiedon ylioppilaskokeeseen
Rosa: Jonkin verran, en kovin paljon


Mikä on kesäsi kohokohta?

Johanna: Lontoon matka
Emmi: Kaverini tulee Yhdysvalloista vierailemaan pariksi viikoksi Suomeen
Rosa: Saan vain olla ja mökkeillä, ei tarvitse stressata koulusta


Oletko menossa festareille, ulkomaille, yms?

Johanna: Olen menossa sekä festareille että ulkomaille
Emmi: Olen menossa Weekend-festivaaleille sekä Ruisrockiin, käyn myös Virossa sekä Ruotsissa loman aikana
Rosa: Ulkomaille, Irlantiin


Kuva otettu viime kesänä Klaukkalasta, auringon laskiessa



 Itse odotan kesää paljon. Vaikka edessä onkin töitä ja ylppäreihin lukemista, aion kuitenkin nauttia myös elämästä ja pyrkiä lataamaan akkuja rankkaa abivuotta varten. Kesällä aion pelata koripalloa, ottaa aurinkoa, uida, juoda ja syödä paljon sekä tehdä kaikenlaista, mitä tulee mieleen.

Kesällä on myös mahdollisuus nähdä sukulaisia ja ystäviä, jotka asuvat kauempana. Arkena koulu sekä harrastukset vievät niin paljon aikaa, etten ehdi näkemään muutenkaan niin paljon kavereita, joten kesällä on mahdollisuus olla myös sosiaalisempi ja nähdä tuttuja, joita ei ole nähnyt hetkeen.

Toivottavasti kesä 2017 tulee olemaan lämmin ja aurinkoinen. Etenkin jokainen kunkkulainen ansaitsee rankan kouluvuoden jälkeen täyden nollauksen Kunkusta, jotta syksyllä jaksaa tulla opiskelemaan ja kirjoittamaan hyviä tuloksia ylppäreistä.


2 kommenttia:

  1. Hei, olen Jack Smith Oltuaan suhde (Susan) joitakin vuosia, hän hajotti minua, tein kaiken mahdollisen tuoda hänet takaisin, mutta kaikki oli turhaa, halusin hänet takaisin niinkään rakkauden I On hänelle, olen pyytänyt häntä kaikesta, annoin lupauksia, mutta hän kieltäytyi. Selitin ongelmani ystäväni ja hän ehdotti, että minun pitäisi mieluummin yhteyttä oikeinkirjoittajan, joka voisi auttaa minua heittää rakkaus loitsu tuoda (Susan) takaisin, mutta olen tyyppi, joka ei koskaan uskonut loitsu, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla Se lähetti oikeinkirjoituspisteen ja minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tilata yhdistää rakkauden loitsu (DR MUSTAFA) [dr.mustafa86@yahoo.com] auttaakseni saamaan rakastajan takaisin, kun loitsu jätettiin, Tulokset Fantastinen, en ole koskaan odottanut, mitä näin, olen niin kiitollinen, että huomasin tämän oikeinkirjoittajan, rakkauteni tuli takaisin minulle ja suunnittelemme nyt häämme. En vieläkään voi uskoa, että minä ja (Susan) ovat palanneet. Kaikki kiitos (DR MUSTAFA), joka muutti elämäni ja teki minusta todellisen uskovan.

    Ota yhteyttä suoraan sähköpostiosoitteeseen: dr.mustafa86@yahoo.com

    VastaaPoista
  2. Tämä on todistukseni päällikkö Eli Markin hyvästä työstä, joka auttaa minua .... Olen Ann Earnis Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa. Tämän oikeinkirjoittajan avulla palasi takaisin mieheni, joka jätti minut pois viimeisen 3 vuoden ajan. Tapasin lopulta tämän miehen blogisivustolla, jonka eräs on asiakasapua, selitin kaiken hänelle ja hän kertoi minulle oikeinkirjoittajan, josta hän tiesi, ja hän antoi minulle whatsappinsa kirjoittaa oikeinkirjoittajalle kertoa hänelle ongelmasi. Vain 2 viikossa mieheni palasi luokseni. Haluan vain kiittää teitä totuudenmukaisesta ja vilpittömästä loitsunpitäjästä, herra kaikki, mitä sanoitte minulle, on tapahtunut ja kiitos sir. Haluan kertoa jokaiselle, joka etsii ratkaisua ongelmaansa, kuulla ystävällisesti tätä oikeinkirjoittajaa, hän on todellinen, hän on voimakas ja mitä tahansa oikeinkirjoittajan kertoa mitä tapahtuu, koska kaikki mitä oikeinkirjoittaja sanoi minulle tuli ohittaa. Voit ottaa häneseen ystävällisesti yhteyttä: whatsapp + 2349015088017, sähköposti: markmonroy869@gmail.com

    VastaaPoista